week 1 in Gambia - Reisverslag uit Kartung, Gambia van Johan Loijens - WaarBenJij.nu week 1 in Gambia - Reisverslag uit Kartung, Gambia van Johan Loijens - WaarBenJij.nu

week 1 in Gambia

Door: johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

09 November 2007 | Gambia, Kartung

Hallo allemaal.
We zijn nu bijna 1 week in Gambia En hier begin je de dag met een sprong in de oceaan.
Die is zo lekker warm als bij ons een ligbad,dus dat zit wel goed.
In de middag zijn we naar een lokaal schooltje geweest waar Viola Barends ,die uit nederland over is komen vliegen ,muziekles voor mondharmonica geeft.
Ze staat voor 1 week bij ons op de camping.
Ik heb haar een keer geholpen en we hebben samen een optreden gegeven.
Ons jose zij dat de kinderen met open mond luisterden.
De lessen worden wel door 40 kinderen gevolgd en zijn een groot succes, overal in het dorp hoor je de kinderen op hun mondharmonica spelen.
Viola heeft er wel 60 uitgedeeld.
Op de terugweg moet je dan even mee naar het huis van de leraar.
Daar werd meteen een jongen de boom ingestuurt om voor ons een paar kokosnoten te plukken.
Supersnel was hij boven,met handen en voeten tegen de stam omhoog.
Wij zouden zeggen als een aap naar boven.
Ze waren lekker en toen nog even 4 Km terug lopen naar de camping.
Ook zijn we naar het projekt in Jiboro geweest waar we onze auto wilden schenken.
Zonder op te bellen reden we er heen.
Een prachtig ziekenhuis maar er was geen patient te bekennen.
We kregen argwaan en besloten wat meer info te verzamelen en kregen informatie dat de stichting van dit ziekenhuis zelf wel heel luxe leeft.
We besloten om de auto hier niet achter te laten en een ander projekt te zoeken.
Die het beter kan gebruiken als dit projekt.
Ook ben ik nog naar de plaatselijke kapper geweest,maar dat doe ik nooit meer,het blijkt dat het alleen voor afra kapsels is.
Ik kon het wel uitschreeuwen van de pijn.
Met een scheermesje gaan ze als een bezetene over je hoofd trekken.
Dat was eens maar nooit meer .
Een dag later naar een kraamkliniek waar per maand 280 baby s worden geboren.
Het was een oud gebouw en de vrouwen liggen er langs elkaar te kramen.
Die morgen waren er al 6 geboren en wij mochten ze feliciteren en gaven ze een flesje babyolie als kado.
Ook de navelklemmetjes en de medicijnen lieten we hier achter.
Toen naar een ander projekt voor onze auto.
Een medische post Nyofelleh.
Toen we daar aankwamen troffen we een post aan die door lokale mensen word gerund.
Ze bieden daar eerste hulp en als het moet worden de mensen met een auto naar Banjul gebracht.
Het is een oude versleten jeep en ook nog op benzine.
In de regentijd kun je vanwegen de diepe gaten in de weg hier niet mee rijden.
We besloten om onze trouwe diesel aan dit projekt te schenken.
Toen we dat aan de verpleegster vertelde,
moesten we haar opvangen want ze viel bijna flauw.
Ze moest ons beloven om de oude auto te verkopen en van dat geld medicijnenen te kopen.
Ze bieden ons nu op 15 november een dorpsfeest aan als dank voor de auto.
Wij zeiden nog dat ze geen kosten moeten maken maar ze zeiden dat het met lokale mensen word georganiseert ,en ook dat het zo hoort.
Hierover later natuurlijk meer.
De dag daarna naar het kantoor voor Microkredieten.
Aan dit projekt schenken we geld en er word door Els en de sjeffen een auto aan geschonken.
Dit komt ten goede aan een projekt voor vrouwen om er spullen van te kopen voor de verwerking van lokale thee.
Ook zijn we nog naar een projekt geweest van herbert en henk.
Ze hebben 7 jaar geleden een school met ziekenhuispost opgezet.
een projekt dat klinkt als een klok.
Elke tweede woensdag van de maand komen hier 500 vrouwen met hun baby s voor de nodige inentingen,wegen etc.
Eerst stierven er 10-15 kinderen per jaar aan diverse ziekten,en de laatste 3 jaar niemand.
prima projekt.
Hier lieten we al onze ingezamelden baby kleding.
Herbert kreeg het zwaar en bij hem kwamen de tranen dan ook snel.
Toen peter voorstelde om zijn auto aan dit project te geven,zeide beide geef het maar aan een ander projekt want de onze is nog goed.
Dan weet je dat hun hart op de goede plaats zit.
Nog even naar de lokale bioscoop geweest.
Het was bij de mensen thuis een oude TV en een DVD speler.
Vorig jaar door Cor mee gebracht.
Zo verdiende deze family een centje bij.
Op donderdag was er een afscheid concert gegeven door de studenten van Viola.
46 leerlingen in een klaslokaal met een themperatuur van heel hoog.
Ze konden heel het boekje al spelen.
En het was leuk om te zien dat ze er veel plezier aan beleven.
Na het concert kreeg Viola nog een optrede van de scoutsband en kan ze terug kijken op een unieke week in Afrka.
Volgend jaar wil ze weer terug komen.
Vanaf zaterdag gaan we een paar dagen rondtrekken in Gambia.
Te beginnen in een nationaal park.
Hier over volgende keer meer.
groetjes Johan en Jose.

• 09 November 2007 - 14:49

Linda:

Nou pap en mam wat en verhaal!

Ik denk dat jullie je auto aan het goede project geschonken hebben. Als die vrouw al bijna flauw viel moet ze er wel heel gelukkig mee zijn..! Ben in ieder geval maar blij dat jullie daar zijn.. Er is hier gister een storm geweest! Het was in jaren niet zo erg meer geweest zeiden ze op het journaal. Heel de kust werd bewaakt met wel 500 man. Mensen die aan de kust wonen hebben zandzakken voor hun huizen moeten leggen, De sluizen zijn in NL gesloten voor de zekerheid. Of we vannacht nou echt een storm hebben gehad weet ik niet want ik was zo moe dat ik meteen sliep als een os! Vandaag giet het al heel de dag, Eindhoven ligt vol met hele diepe plassen!

Vanavond ga ik bij Franca eten in Tilburg en daarna ga ik bij Paul slapen. Morgen ben ik vrij!

Dikke kus

• 10 November 2007 - 03:12

Sanne:

Wauuuwww, klinkt zo leuk allemaal!:D
    nou ik was dus ECHT flauw gevallen gisteren! Sjongejonge.. wel 10 minuten, ik werd wakker ik dacht waar ben ik, hoorde ik ineens alleen maar mensen arabisch praten! hahaha.. maar gata nu weer helemaal goed hoor! niks aan de hand! :D Mijn laatste week :( vind ik best wel erg, maar er komt weer wat anders leuks voor in de plaats! Dat scheelt :)

Nou spreek jullie snel,

johanhebspijvanmijnmooiekrikkunjehemmeeterugbrengenbvd

• 10 November 2007 - 17:43

Dave En Nicoline:

Ha super helden.
    Geweldig dat jullie het gehaald hebben en zoveel mensen blij hebben gemaakt. Verstandig zeg om even goed op te lettten waar jullie je auto achter hebben gelaten.
    Petje af hoor!!!!!!
    Geniet nog van de vrije dagen en we zijn erg benieuwd wat jullie te vertellen hebben als jullie terug zijn.
    Hopelijk verloopt de terugreis net zo goed en hopelijk wel iets sneller.
    Groetjes Dave en Nicoline

• 10 November 2007 - 18:12

Elle:

heel mooi verhaal! moest er bijna van huilen ;)
    opa belde vanochtend, met hem gaat het ook nog goed. Sanne probeerde ik te bellen maar de verbinding is de hele tijd slecht.
    Linda gaat bijna op vakantie dus die heeft geluk.
    ik begin deze week aan nieuw blok op school dus dan kan ik er weer tegenaan. verder nog steeds druk met werken EN feesten.
    Tot over een weekje!!

xx

• 11 November 2007 - 09:40

Ben En Marjo Van Der:

hoi johan en jose.Heel goeg idee van jullie om onverwacht een bezoek te brengen aan dat projekt.Zo zie maar dat re overal corruptie is.Heel leuk van die muzieklessen.Zit er misschien een Toets Stielemans bij?Nou nog heel veel plezier en veel groeten vanuit een heel nat Nederland.Marjo en Ben

• 11 November 2007 - 11:12

Anne:

hoi hoi!! echt lief dat jullie daar zoveel voor al die mensen doen en dat hun zo dankbaar zijn!!kan ook goed begrijpen dat je daar emotioneel van wordt als je al die blije gezichtjes ziet. echt goed!! jullie krijgen de groeten van Don & Astrid en fam. ( waren bij de hofnar) nog een fijn verblijf daar! anne

• 11 November 2007 - 17:56

Martien :

Hoi Johan en Jose fijn dat de auto nu op de goede plaats is en de andere artikelen ook ;wat is het op de wereld toch allemaal oneerlijk verdeeld ;en wat zijn de mensen toch blij met dingen die wij hier bijna weggooien. Je kunt het nu met eigen ogen zien en zelf de beslissing nemen aan wie je het geeft ,wij wensen je nu nog een prettige rondreis .en we zien je later wel .De groeten Martien en Mien

• 13 November 2007 - 13:34

Jeanne/Adv.d.Ven Emc:

Jullie verslag gelezen allemaal wel mooi en spannend .
    we leven met z,n alle mee ,je zal wel wat te vertellen hebben op de club,we zijn wel nieuwsgierig naar
    alle dingen van die weken.

Groeten uit Nuenen