feest in Nyofelleh (15 november) - Reisverslag uit Nyofelleh, Gambia van Johan Loijens - WaarBenJij.nu feest in Nyofelleh (15 november) - Reisverslag uit Nyofelleh, Gambia van Johan Loijens - WaarBenJij.nu

feest in Nyofelleh (15 november)

Door: johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

16 November 2007 | Gambia, Nyofelleh

Ontzettend leuk en indrukwekkend.
Het is eigenlijk niet uit te leggen.
Eerst rijden we richting Brikima om dan rechts een zandpad van ongeveer 10 Km in te rijden.
De laatste 1,5 Km komt het hele dorp ons inhalen.
Het is een groot feest,dansen en zingend en zwaaiend met een tak met bladeren.
Ze roepen welkom,welkom.
Er staan twee rijen met kinderen in schooluniform waar wij tussen door moeten rijden.
Heel de meute rent met de auto s mee tot aan het health center.
Als we aan komen staat er een compleet bankstel buiten waar wij als gasten moeten gaan zitten.
De muziekband weet nu al van geen ophouden en de dansgroep heeft er helemaal zin in.
Ze pikken er regelmatig iemand van de gasten uit om mee te dansen.
Dus ook wij ontkomen er niet aan.
Als Johan aan de beurt is schut ook hij wild met zijn kont en iedereen begint te klappen en te lachen.
Ook de schoolkinderen zingen nog het volkslied,waarbij iedereen natuurlijk moet gaan staan.
Er zijn veel belangrijke mensen aanwezig en die houden natuurlijk allemaal een toespraak.
Een beetje saai maar het hoort erbij.
En natuurlijk ontkwam ook Johan niet aan een toespraak ,die moest in het engels die na elke zin weer werd vertaald door een gambiaan.
Tijdens zo een toespraak kan het gebeuren dat ineens de band begint te spelen,dat hoort erbij en ze stoppen pas nadat er geld word betaald door een van de hoge heren.
Dit is de manier om de muziekgroep te bekostigen.
Op een gegeven moment is iedereen aan het dansen en met stokjes maakt ook iedereen muziek.
Dit zie je denk ik alleen maar in afrika de mensen swingen er op los.
Van alle dorpjes in de omgeving zijn er nu echt honderden mensen.
Allemaal uitbundig en blij ,niet stil te krijgen.
Super om dit mee te maken, het is heel speciaal dit feest voor ons en voor de foundetion.
Dit is waar we het voor gedaan hebben .
Het verplegend personeel is onder tussen in wit uniform en hebben een peach vlag bij.
Het symbool van de jamey foundetion.
Ook zij hebben speciaal voor ons een toespraak.
Voorgelezen door de verpleegster die bijna flauw viel.
Ze zegd dat de auto precies op het juiste tijdstip komt en dat de auto de mooiste ambulance van heel het distikt is.
Toen nog de sleutel overhandigt met een journalist van de Gambia post erbij.
Het is onder tussen pikdonker geworden en alle mensen dansen als gekken om de auto.
Toen het feest was afgelopen van iedereen afscheid genomen en terug naar de camping.
Met zijn alle gegeten en nog wat biertjes gedronken op het hele gebeuren.
Iedereen vond het geweldig.

DANK JE NYOFELLEH

Morgen terug naar Nederland.
En dat is na 5 weken ook weer fijn.

Groeten Johan en Jose.

De foto s volgen begin volgende week op de site.

• 16 November 2007 - 14:14

Annet:

Inderdaad daar hebben jullie het allemaal voor gedaan, prachtig.
    Was erg leuk om jullie via de site te volgen.
    We zijn erg benieuwd naar jullie foto's en wensen jullie een goede thuisreis.
    Zien jullie het weekend in Nederland.

Groetjes Frans en Annet

• 16 November 2007 - 22:59

Hanneke:

Hoi,
    geweldig om dit allemaal mee te maken. Dit nemen ze jullie niet meer af, kun je nog lang aan terug denken.
    Goede terugreis gewenst, en Johan tot woensdag. Zul je ons wel veel te vertellen hebben.
    groetjes,
    Hanneke

• 17 November 2007 - 11:10

JO CREEMERS:

Hoi Jose en Johan,bereid je maar voor op koud weer dus dikke truien uit de kast!!!!En Johan heb je nog veel gegeten????Of niet???
    Fijn dat jullie weer bij ons in het land zijn. Zijn mijn spullen goed terecht gekomen?? Ik neem wel contact met jullie op om bij te kletsen.....
    Groetjes JO JOSINE TIMO

• 17 November 2007 - 21:26

Adri En Annemiek:

hallo jose en johan
    hopelijk s jullie doel bereikt
    en een goede terug reis
    daar kunnen jullie afkicken van die warmte :)
    groetjes

• 22 November 2007 - 07:23

Sanne:

Wauwie.. leuk zo een feestje zeg!:)
    nu terug naar het kouden Nederland! Gnagnagna.. en ik over 3 weken naar het HETE Australie! ;) ofterwijl ''verbranden'' ;)
    Zoals ik nu al ben.. het is super weer hier in nieuw-zeeland! en het zuiden is moooooii! :D
    Spreek jullie snel
    xxx Sanne, je liefste dochter!